Sumy końcowe i częściowe w tabelach przestawnych
Tabele przestawne należą do bardzo rozbudowanych narzędzi Excela. Oprócz klasycznych funkcjonalności (poznaj je TUTAJ) użytkownik może dodać także sumy częściowe czy sumy końcowe, jak również ukryć je w dowolnym momencie.
Dodawanie i ukrywanie sum częściowych
Aby dodać lub ukryć sumy częściowe w tabeli przestawnej:
- Zaznacz tabelę przestawną i przejdź do zakładki Projektowanie.
- Po wyświetleniu zakładki przejdź do opcji Sumy częściowe znajdującej się w obszarze Układ.
- Rozwinięta zostanie lista, z której można wybrać jedną z trzech opcji: Nie pokazuj sum częściowych, Pokaż wszystkie sumy częściowe u dołu grupy, Pokaż wszystkie sumy częściowe u góry grupy.
- Wybór jednej z opcji sprawi, że w tabeli przestawnej sumy częściowe zostaną wyświetlone lub ukryte.
Do dyspozycji użytkownika przekazane zostały trzy opcje dotyczące sum częściowych. Pierwsza z nich sprawia, że sumy częściowe zostają usunięte. Druga powoduję pojawienie się sum częściowych w dolnym obszarze tabeli, trzecia natomiast sprawia, że suma częściowa wyświetlona zostaje w górnym obszarze tabeli.
Dodawanie i ukrywanie sum końcowych
Aby dodać lub ukryć sumy końcowe w tabeli przestawnej:
- Zaznacz tabelę przestawną i przejdź do zakładki Projektowanie.
- Po wyświetleniu zakładki przejdź do opcji Sumy końcowe znajdującej się w obszarze Układ.
- Rozwinięta zostanie lista, z której można wybrać jedną z czterech opcji: Wyłącz dla wierszy i kolumn, Włącz dla wierszy i kolumn, Włącz dla wierszy oraz Włącz dla kolumn.
- Wybór jednej z opcji sprawi, że w tabeli przestawnej sumy końcowe zostaną wyświetlone lub ukryte.
Do dyspozycji użytkownika przekazane zostały cztery opcje dotyczące sum końcowych. Pierwsza z nich sprawia, że sumy częściowe zostają usunięte. Druga powoduje pojawienie się sum końcowych w dla wierszy i kolumn. Trzecia sprawia, że sumy końcowe pojawią się tylko dla wierszy, czwarta natomiast powoduje, że sumy końcowe wyświetlone zostają tylko dla kolumn.